ارتوپد یک تخصص پزشکی است که به روی تشخیص، اصلاح، پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری اسکلتی- اختلالات استخوان، مفصل، عضله، رباط، تاندون، عصب و پوست- تمرکز دارد. مواردی که ذکر شد سیستم عضلانی اسکلتی را می سازد.

سیستم عضلانی اسکلتی بدن سیستم پیچیده ای متشکل از استخوان، مفصل، رباط، تاندون، عضله و عصب است که به بدن اجازه ی حرکت، کار و فعالیت می دهد. زمانی شاخه ی ارتوپد تنها به مراقبت از کودکان مبتلا به بدشکلی ستون فقرات و عضو محدود می شد اما حالا شامل مراقبت از بیماران در هر سن، از کودک مبتلا به پای چنبری گرفته تا ورزشکاران جوان که به جراحی ارتوپد نیاز دارند و افراد مسن مبتلا به آرتروز، می شود.

به پزشکان متخصص این حوزه جراح ارتوپد یا ارتوپدیست می گویند.

کار دکتر ارتوپد چیست؟

ارتوپدیست درکنار جراحی از روش های جسمانی، تجویز دارو و توان بخشی استفاده می کند و در تمام جنبه های مراقبت بهداشتی که به سیستم عضلانی اسکلتی مربوط می شود دست دارد. این تخصص به طرز باورنکردنی وسیع و متنوع است. ارتوپدیست به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند شکستگی و در رفتگی، پارگی رباط، پیچ خوردگی و در رفتن تاندون، در رفتگی عضله و بورسیت بیرون زدگی دیسک، سیاتیک، کمردرد، اسکولیوز زانوی کج، خمیدگی پا، پینه پا و انحراف شست، آرتروز و پوکی استخوان، تومور استخوان، دستروفی عضلانی و فلج مغزی، پای چنبری، عدم تساوی پا و ناهنجاری انگشتان دست و پا و اختلالات رشد می پردازد.

بیشتر بدانید: جراح ارتوپد چه نوع جراحی‌هایی انجام می‌دهد؟

درمجموع می توان گفت پزشک ارتوپدی در زمینه های زیر مهارت دارد:

تشخیص آسیب یا اختلال

درمان با دارو، ورزش، جراحی یا سایر برنامه های درمان

توان بخشی از طریق پیشنهاد ورزش یا فیزیوتراپی برای ترمیم حرکت، قدرت و عملکرد

اطلاع رسانی و ارائه ی برنامه ی درمان برای پیشگیری از بروز آسیب یا کند کردن روند پیشرفت بیماری

معمولا، 50 درصد از کار متخصص ارتوپدی وقف مدیریت جراحت و بیماری با روش هایی غیر از جراحی و 50 درصد دیگر صرف مدیریت بیماری با جراحی می شود. ممکن است برای بهبود عملکرد درنتیجه ی آسیب به استخوان، مفصل، عضله، تاندون، رباط، عصب یا پوست به جراحی نیاز باشد.

دکتر ارتوپدی با سایر متخصصان کادر درمان نیز همکاری نزدیک دارد و اغلب در نقش مشاور برای پزشکان دیگر ظاهر می-شود. ارتوپدیست عضو تیمی است که کار مدیریت آسیب های چندگانه و پیچیده را برعهده دارد و اغلب در تنظیم و اجرای مراقبت های اورژانسی نقش مهمی ایفا می کند.

جراح ارتوپد چه چیزی را درمان می کند؟

درحالی که اکثر پزشک های ارتوپدی کار ارتوپد عمومی را انجام می دهند، برخی در درمان پا، دست، کتف، ستون فقرات، لگن، زانو و برخی دیگر در حیطه ی اطفال، آسیب یا پزشکی ورزش تخصص می گیرند. ممکن است بعضی از متخصص ارتوپدی در چند حوزه تخصص داشته باشند.

جراحان ارتوپد اول سراغ روشی به غیر از جراحی، مانند دارو یا توان بخشی، می روند. آن ها همچنین این تخصص را دارند که درصورت لزوم برای ترمیم آسیب یا اصلاح بیماری دست به جراحی بزنند.

بیشتر بدانید: جراح ارتوپد چه نوع جراحی‌هایی انجام می‌دهد؟

درد عضلانی اسکلتی اولین دلیل برای مراجعه ی افراد نزد متخصص ارتوپدی است.

بسیاری می دانند که جراحان ارتوپد استخوان های شکسته را درمان و مفاصل آسیب دیده را تعویض می کنند اما آیا می دانستید که جراح ارتوپد کار درمان موارد زیر را نیز بر عهده دارد؟

جراحت های ورزشی

کمردرد، بیرون زدگی دیسک و تنگی مجرای نخاع

تومور مغزی

تونل کارپ، آرتروز و جراحت دست

پای چنبری، انحراف پا و دیسپلازی لگن

آسیب ارتوپدی

دراز بودن عضو

جراحت تاندون آشیل، پینه پا و جراحت پا و قوزک

پوکی استخوان

آرتروز

امروزه بیماران ارتوپدی از مزیت پیشرفت تکنولوژی نظیر تعویض مفصل و آرتروسکوپ بهره مند هستند که به ارتوپدیست اجازه می دهد داخل مفصل را ببیند. اما ویزیت با گفتگوی خصوصی و معاینه ی فیزیکی شروع می شود. ممکن است در ادامه برای تشخیص به آزمایشاتی نظیر آزمایش خون، اشعه ی ایکس و غیره نیاز باشد.

درمان می تواند شامل مشاوره ی پزشکی با متخصص ارتوپد، تجویز دارو، قالب یا تراشه گذاری و تراپی هایی نظیر ورزش یا جراحی باشد. اکثر بیماری و جراحت های ارتوپد بیش از یک روش درمان دارد. پزشکان ارتوپدی گزینه های درمان را مطرح و به شما کمک می کند بهترین برنامه را انتخاب کنید تا بتوانید یک زندگی فعال و طبیعی داشته باشید.

 

منبع